Min graviditet

Jag och Samuel satt och tittade igenom alla magbilderna igår. Jag ska visa en från i början av graviditeten och så en nu i v 37:





Kroppen förändras av en graviditet. Jag har gått upp 15 kilo hittills och hoppas att jag inte kommer att gå upp så mycket mer.
Jag har gått upp snabbast när jag slutade jobba. När jag inte håller igång på samma sätt.
Men det gör mig ingenting. Fantastiskt att jag inte fått bristningar ;)

Det viktigaste, enligt mig, när man är gravid är att tänka på den som flyttat in i magen. Att äta bra mat och se till att få i sig folsyra, speciellt i början för att minska risken för att bebisen ska få ryggmärgsbråck.
Jag har alltid tänkt så, att det viktigaste är att min bebis mår bra i magen och växer som han ska och följer sin kurva.
Jag har satt mig själv åt sidan vilket har varit jätteskönt!

Sen är det inte så roligt att visa sig naken för sin partner på slutet när man känner sig som en valross, svårt att röra sig och allt sånt, men det är helt normalt att känna så. Man har ju inte riktigt sin vanliga kropp.
Hur sen kroppen kommer att se ut efter graviditeten återstår att se.

I början när jag var gravid så tyckte jag det var jobbigt medan jag bara såg lönnfet ut om magen. Jag grät flera gånger när jag provade mina vanliga kläder när jag skulle iväg någonstans, för att jag inte kände igen min kropp. Sen när jag började använda mammalinnen och mammabyxor så kändes det bättre. Kroppen fick plats på ett bekvämt sätt.

Jag är glad och tacksam att min kropp fungerar. Att jag kunde bli gravid, att bebisen är frisk och att min kropp är som gjord för att vara gravid då jag aldrig haft några besvär annat än halsbränna som beror på att bebisen trycker mot magsäcken på mig.

Igår kväll hade jag förvärkar när jag satt i soffan. Jag var tvungen att byta ställning några gånger och ibland resa mig då det tryckte på rätt bra.
Perfekt att öva andning då dom emellanåt höll i sig rätt länge.
Så tufft att kroppen verkligen börjar förbereda sig för ett riktigt kraftprov!


Nu ska jag byta om och gå ner och möta Lisa som snart är här =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0