Om Noa

Det är sårande att många måste säga att jag inte haft tillräckligt med mat åt min son. Jag har lätt att ta åt mig fast jag inte borde. Jag blir ledsen och tvivlar på mig själv fast jag inte borde. Två veckor gammal var Noa när han började att skrika konstant. Han vred sig som en mask i famnen och drog upp benen mot magen. Han hade ont. Det spelade ingen roll hur mycket han åt eller vad vi gjorde. Det var hemskt. När han var fem veckor slutade jag att äta mjölkprodukter på Bvcs inrådan då Noa kanske var överkänslig mot komjölksprotein vilket är rätt vanligt och går ofta bort. Dagen efter hade vi ett helt annat barn som inte skrek och som började att amma längre stunder. Noa blev glad! Skillnaden var så markant. Jag höll upp med mjölkprodukter i ett par veckor och smög sedan igång med att äta och Noa reagerade inte negativt! Skönt! Några veckor efter det började Noa gråta vid bröstet, maten kom inte tillräckligt fort. Jag pratade med Bvc som sa att vid den åldern har bebisar en tillväxtperiod och han vill ha mer mat. Då började jag ge Noa ersättning kombinerat med amning. Först en äcklig allergivariant sen en god vanlig. Nu var det lättare att se hur mycket Noa fick i sig. Det var under sin tillväxtperiod som Noa åt varannan timme dygnet runt och började att gå upp i vikt och bli en go knubbis :) Nu är den perioden över och Noa vill inte längre ha så mycket mat och hade min amning varit igång hade han kanske nöjt sig med bara det då matbehovet inte är lika stort. Fortsätter han att äta så här så kommer hans viktkurva att stabiliseras och inte skjuta iväg för mycket uppåt för nu vill hon på Bvc att han inte ska gå upp FÖR mycket. Bvc har aldrig sagt att han fått i sig för lite och under en period växte han fem cm på kort tid då gick all energi åt till längden. Jag menar alltså att när Noa slutat ha ont det var då han blev en glad bebis och kombinerad amning och ersättning fick honom nöjd när han behövde äta massor. Jag är jätteglad att jag kunde amma i tre månader och jag är jätteglad att det finns så bra och näringsrik ersättning som det finns. Nej jag hade inte tillräckligt med mat när Noa kom in i sin tillväxtperiod men jag var inte dum i huvudet så jag började ge honom ersättning för jag FÖRSTOD att han behövde mer mat än det jag hade. Och nej jag tror inte att han hade börjat tjocka på sig när han hade ONT om jag gett honom ersättning då för det var inte det som var problemet DÅ. Alla barn är olika, alla mammor är olika. Min son är frisk och mår bra och det har aldrig varit någon fara för hans liv. Jag är en bra mamma som sökt information åt honom för minsta lilla grej som oroat mig gällande honom. Det finns ingenting som jag inte skulle göra för honom.


Kommentarer
Postat av: Annica

Du har varit jätteduktig och gjort ALLT för Noa! Du är den som känner Noa bäst och ingen annan behöver lägga sig i.



Jag längtar också!! Önskar att klockan gick snabbare

Postat av: Sara

Folk ska tycka så mycket! Helst lägga sig i också och veta bäst. Ingen vet hur Noa är som person och vad han behöver! Det är du som vet och är bäst på det! Du verkar vara en så himla bra mamma. Ta inte åt dig! :) <3



Vet hur det känns att få höra saker! Vad man gör för fel och hur man ska vara som mamma. Det är bara att ignorera och gå sin väg och lära sig hur den går! Kraaaam

2012-06-06 @ 17:27:48
Postat av: Ewy

du behöver ALDRIG tivla på att du är en bra mamma:))))kram

2012-06-06 @ 20:23:16
Postat av: Christine

Men usch vilka puckon det finns! Du ska inte ens behöva förklara dig! Jag tror att du oroat dig utan att nån ens behövt säga nåt till dig, jag menar det är ju lite det som är att vara mamma. Den ständiga oron!



2012-06-06 @ 22:05:11
URL: http://kirsten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0