Bryt ihop och kom igen

Det är väldigt påfrestande att ha en son som dels har problem med magen och som dels sover extremt lite på dagarna. När vi är ute och går tex så ligger han och tittar den timmen han sover inte.

Samuel sa till mig häromkvällen att jag har tålamod som en Gud när jag satt med Noa som var ledsen och som vägrade att slappna av och somna.

Men även Gudars tålamod tar slut.
Igår var andra gången under den här dryga månaden som jag bröt ihop.
Jag hade haft en bra dag i Örebro, men när jag skulle åka hem kom tröttheten och Noa började skrika i bilen och bilstolen är i baksätet så jag var tvungen att stanna och försöka trösta honom. När jag parkerade bilen här hemma gallskrek han och jag kände mig uppgiven där jag kånkade på vagn och bilstol med en skrikande bebis.
När jag kom upp till lägenheten insåg jag att jag glömt skötväskan i bilen med Noas magdroppar och jag var tvungen att gå på toa och Noa bara skrek...Ja ni förstår.

Samuel ringde när jag hade Noa i bilstolen på armen och skötväskan på den andra och då bröt jag ihop. Jag la på i örat på honom och började grina. Utomhus.

Jag låg i två timmar under täcket igår kväll när Samuel var med Noa. Jag kunde inte somna för han skrek så och då gör det ont i brösten ( ! ) men jag fick en paus.

När jag bytte kvällens sista blöja log Noa och skrattade åt mig flera gånger. Då vände min uppgivenhet och jag fick ny energi.

Noa var helt slut efter gårdagens skrik så han sov mellan 22 och 04:30 i sin vagn...Otroligt men han behövde det och han hade väckt mig tidigare om han varit jättehungrig.
Han sov även mellan maten hela förmiddagen.

Nu är Noa hemma hos sin farmor. Hon kom och tjuvade honom strax efter tolv. Ewy ringde och tyckte jag behövde avlastning.
Jag har diskat, städat lite, varit till affären och nu dricker jag kaffe.
Jag kan inte göra någonting vissa dagar. Noa gallskriker och då kan jag inte direkt ställa mig och diska. Det kanske hade varit bäst att sova nu när jag kan, men jag sov ju jättemånga timmar inatt och det kändes mycket bättre att få städa faktiskt.
Det är jättetomt när inte Noa är här hemma, men han kommer hem igen klockan tre för då ska han äta.

Jag blev en sån som jag inte ville bli, en sån som inte berättar hur jobbigt det är vissa dagar och som inte ber om hjälp när jag behöver det.
Nu har jag rensat luften och många vet nu att det är en rätt jobbig tid nu.

Imorgon ska jag till BVC och mäta och väga Noa och då ska jag prata med dom om hans sömn. Han blir ju tillslut övertrött och då skriker han ju också... Han somnar nästan och då kommer han på sig själv med att ha slappnat av och då börjar han skrika...eller så kör det i magen och ibland båda två.

Det är inte så lätt alla gånger att vara mamma men jag älskar Noa mer än någonting annat och det finns ingenting som jag inte skulle göra för honom.
Magen och det med sömnen kommer säkert att ge med sig så småningom.

Ibland behöver man bryta ihop för att komma igen och jag känner mig mycket lättare i sinnet idag.

Kommentarer
Postat av: Emma

<3

2012-03-15 @ 18:21:32
Postat av: Hulda

Det kommer bli bra. Du är en toppenbra mamma!

Så stark. Det är bra med avlastning emellanåt, man klarar inte och ska inte behöva ta allt själv. Det är därför man är två om ett barn och har hela familjen och vänner som ska rycka in när man behöver <3

2012-03-15 @ 22:46:11
Postat av: Katrin

Mm, det är inte alltid lätt med de små.. Leo hade ju också problem med sin mage när han var bebis, kolik. De som lindrade lite var minifom droppar och att han typ låg med magen mot underarmen sen gick man och gungade lite. Samt att man "cyklade" med hans ben så luften kom ut. Det tyckte han var skönt och avslappnande o skrikfesterna varade oftast inte lika långt då heller.



Hoppas du får några fler bra råd av bvc nu. Och även om det är svårt, jag vet, så be om hjälp. Som nu när svärmor din kommer och tar Noa ngr timmar, det är ju oftast det lilla som räcker för att man själv ska "komma tillbaka". Man är ju inte mer än människa.



Ta hand om er nu¨

kram

2012-03-16 @ 13:01:01
URL: http://vardagenvar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0